[huge_it_share] Päiväni tuotekuvaajana - 360 Panorama

Tässä pitkästä aikaa lyhyehkö juttu tuotekuvauksesta, tai lähinnä oma näkemykseni tuotekuvaamisesta ja miksi en tee sitä enempää. Tuotekuvaaminen on pääsääntöisesti suhteellisen kallista ja aikaaviepää puuhaa, joka vaatii aivan tietynlaista mielentilaa ja antaumusta asialle. Pitkäjänteisyyttä, pitkäkestoisia kuvausjaksoja ja editointeja, joissakin tapauksissa tunteja jopa viikkoja kestäviä tuotteiden esivalmisteluja, paljon tilaa, lamppuja, kameroita yms laitteita. Kaikki nuo asiat huomioiden, en ole enkä tule olemaan tuotevalokuvaaja. Mutta kaikkien valokuvaamista harrastavien ja työkseen tekevien kannattaa sitä kuitenkin kokeilla. Alla pieni videon pätkä yhden päivän kuvauksistani timelapsella tehtynä. Olen ”harrastanut” tuotekuvaamista aina silloin tällöin, mutta pidempiaikaisiin ja sitovampiin projekteihin en ole vielä halunnut lähteä.

Jos asiaa ajatellaan tulonäkökulmasta, niin kannattaisi kyllä olla ennemmin tuotekuvaaja kuin mikään muu. Jos tykkää näpertää pitkiä aikoja studiossa ja muokkailla kuvia, niin kukkaroon saattaa kertyä siivoinen summa kahisevaa. Kalleimpien Brändien tuotekuvat saattavat maksaa kymmeniä tuhansia euroja. Tosin tällaisten ”tavaroiden” kuvaus-studioon saanti saattaa vaatia kuukausia ja vuosia kestäviä neuvotteluita asiakkaan kanssa, ja pitää olla niin paljon nimeä, näkemystä ja kokemusta, että siihen on harvoilla mahdollisuus.

Scroll Up