[huge_it_share] Gumball 3000 • 360 Panorama

Gumball3000splach360panorama.fi ja Akikuvaa.com tekivät yhteistyössä kuvausreissun Gumball 3000 tapahtumaan. Kuvasimme Gumball tapahtumaa

mm. 360 panoraama, timelapse, sekvens, video, sekä tavallisella kuvaustekniikalla. Materiaalia kertyi niin valtavasti, että sen editoimiseen menee vähintään viikko.

Koko reissu alkoi Turusta laivalla Tukholmaan hakemaan Gumball autot kyytiin. Tosin minun osaltani homma alkoi jo paljon aikaisemmin. Lähdin Joensuusta kohti Helsinkiä klo 18.00. Noin yhdentoista aikoihin saavuin Akin luokse. Hörpimme muutaman tunnin kahvia ja jatkoimme matkaa Ravintola Tigeriin, minne viritimme 04.00 aikaan GoPro kameran kuvaamaan Narikkatorille rakentuvaa Gumball aluetta. Tarkoituksenamme oli ottaa minuutin välein kuva, noin kahden vuorokauden ajan ja tästä kokonaisuudesta rakentuisi sitten hieno timelapsevideo jossa näkyy kuinka Narikkatorille rakennetaan mm. n. 40 metriä pitkä hyppyri josta moottorikelkat hyppivat. Mutta kuinkas kävikään, ei hyvin! Ensi ongelmaksi koituin virranpuute. Tämä puute korjattiin hakemalla jatkojohtoa Verkkokaupan 24h kioskista. Saimme kameran aivan huippupaikalle ja sähkökin saatiin vedettyä n. 10 metrin päässä olevasta toisesta jatkojohdosta. Jätimme kameran kuvaamaan ja jatkoimme matkaamme Turunsatamaan, josta laiva starttasi klo 08.00. (palaan timelapseen myöhemmin).

Koska öinen liikenne Turun moottoritiellä oli lähes olematonta, saavuimme paikalle hyvissä ajoin. Raahattuamme järjettömän kasan kameroita, lamppuja, kuvausjalkoja yms. hyttiin, aloitimme kuvaamaan KohuLivelle making offeja. KohuLive somisti laivalla mm. ravintolatilat Batterin brändin mukaisesti.

Noin kello 12.00 oli aika ottaa pienet päikkärit. Olin valvonut tuohon mennessä 29 tuntia ja ilta olisi vielä aika pitkä. Heräilimme taas kello neljän maissa, jolloin normaali kansa pakenee työmailtaan. Jatkoimme valmiiden somistekuvien tekoa ja kuvasimme samalla KohuLiven mallitytöt. Aki Joensuu julkaisee nämä kuvat omassa kuvavirrassaan jonne pääsee tutustumaan yllä olevan linkin kautta.

Saavuimme satamaan 18.00 ja saimme luvan kuvata Gumball autojen lastausta laivan sisäänajorampilta. Lastauksen piti alkaa heti kun laivasta on purettu Ruotsin puolelle jäävä automassa, mutta paikalla ei ollut vielä yhtään autoa. Noin puoli seitsemän aikoihin saapui ensimmäinen ja tästä muutamien minuuttien odottelun jälkeen alkoi pikkuhiljaa tippua paikalle muutkin rallin osallistujat.

Rähinän porukka johon kuuluu: Elastinen, Uniikki, Pieni huijjaus ja Ilari kameramies, saapuivat paikalle viidentenä. Tämä oli hieno suoritus. Elastinen kommentoi, että he lähtivät Kööpenhaminasta paikalta 60 ja että heidän tämän hetkinen sijoituksensa olisi lähtiessä maksanut 20.000€. Rähinän porukka ajeli koko matkan pienellä ylinopeudella ja suunnilleen ilman taukoja ja silti myöhästyivät tavoiteajasta ja se selittää David Hasselhoffin laivasta myöhästymisen. Nimittäin herra veti matkalla kahden tunnin lounaan.

Rähinä

Akin kanssa mietimme että ehdottomasti mielenkiintoisimmat ja kaikkia kiinnostavimmat kuvat saataisiin Batmanin autosta ja David Hasselhoffista, mutta ei. David oli lounaalla ja Batmanin autossa ei ollut tuulilasin pyyhkijöitä, joten autolla ei saanut ajaa ennenkö pyyhkijät on asennettu. Paikanpäällä eräs kuvaaja tokaisi että “olisi kiva tehdä leffanpätkä jossa Batman ajaa autollaan takaa Jokeria ja alkaa vesisade. No nämä kaksi laivasta myöhästyjää eivät olleet ainoat, myös 7 muuta myöhästyi.

Vihdoin laiva starttasi tunnin myöhässä klo 21.00 kohti Turkua. Kuvasimme kaiken ja laista aina aamu viiteen saakka. Osa kuvista julkaistaan Akin blogilla ja osa minun Picasagalleriassa, kunhan kerkiän muokkailla kuvat.

Viidestä aamu seiskaan taas unta, eli ei ihan kauheesti. Laivan saavuttua satamaan tunnin myöhässä 08.00, oli kilpailijoilla jo kiire Helsingin Narikkatorille, jossa esittelytilaisuus, haastattelut yms. jutut jatkuisivat klo 09.00. Tunnissa Turun satamasta Helsingin keskustaan? No ei ihan. Osa kyllä kovasti yritti. Todistettavasti 20 autoa yritti vähän liikaakin 😉 Meiltä matkaan meni tunti ja kaksikymmentä minuuttia ja olimme perillä kuudentena. Ei paha ottaen huomioon että allamme oli laiska Nissan qashqai ja sinisiin haalareihin pukeutuneita henkilöitä oli varmuuden vuoksi varattu matkalle 60 + 8 tutkaa. (me ajoimmekin rajoitusten mukaan).

Narinkkatorilla kuvasimme lukuisia autoja sisältä ja ulkoa. Mielenkiintoisimmat kohteet olivat Doodsoneiden sininen elefanttiauto ja torin moottorikelkkahypyt. Mutta yhdeksi mielenkiintoisimmista panoraamoista kehkeytyi Rähinän auto sisältä kuvattuna, siten että koko porukka istui autossa. Alla olevasta 360 linkistä pääsette tutustumaan tähän astiseen materiaaliin, matskua lisätään kokoajan lisää.

Narikkatorin tilaisuuden loputtua oli aika hakea Tigeristä GoPro pois joka oli kakuttanut jo 4000 kuvaa, tai näin ainakin luulimme! Saavuttuani paikalle Tigerin ylimpään kerrokseen huomasin heti että kamera oli sammunut. Tarkemman tutkailun ja ihmettelyn jälkeen huomasimme, että jatkojohto johon kamera oli liitetty, ei saanut jostakin syystä virtaa. Eli näin olimme saaneet kuvattua 120 kuvaa, eli 2 tuntia siitä hetkestä eteenpäin kun kamera oli asenettu. Kun ravintola oli mennyt kiinni ja valot oli sammutettu, niin samalla häippäsi virta kamerastamme. Eli jatkojohto johon laitos oli kytketty, saikin virtansa valokatkasijasta, eikä normaalista pistorasiasta kuten luulimme. Tämä homma ärsyttää vieläkin niin paljon, että tässä teille muille timelapsekuvausta harrastaville hyvä varoittava esimerkki.

No nyt kamera saatiin kuitenkin kuvaamaan vieressä olevan hotellin parvekkeelle torin purkua. Se tietenkään ei tule olemaan samalla lailla mielenkiintoista kuin tilaisuuden kokoaminen ja itse tilaisuus, mutta onpahan nyt jotakin. Video julkaistaan kunhan se saadaan valmiiksi.

Narinkkatorilta matkamme jatkui ralliradalle jossa kuskit pääsivät testaamaan ajotaitojaan. Tämän jälkeen koko jäljellä oleva Gumball porukka saatettiin poliisisaattueessa Venäjän rajalle saakka. Poliisit olivat kuulemma kyllästyneet hurjasteluun ja katsoivat parhaaksi toimia näin. Myös Venäjän puolella oli virkavalta vastassa ja myös sieltä matka jatkui seuraavalle juhlapaikalle saattueessa.

Olisi ollut mielenkiintoista päästä kuvaamaan myös muut osuudet tästä tapahtumasta, mutta ehkä jo ensi vuonna ajamme omalla kuvausporukalla koko kisan läpi, jolloin materiaalia saataisiin vaikka mistä ja vaikka minkälaista. No enää puuttuu rahoittaja kyseiselle reissulle, mutta jos sellainen löytyy, niin saa olla yhteydessä 🙂